Verklaring van de Dalai Lama 52ste Herdenking Tibetaanse Nationale Dag van de Volksopstand
Al meer dan zestig jaar zijn de Tibetanen, ondanks dat hun vrijheid hen is ontnomen en zij in angst en onzekerheid leven, in staat geweest om hun unieke Tibetaanse identiteit en culturele waarden te behouden. Hieruit voortvloeiend hebben opeenvolgende nieuwe generaties, die geen vrij Tibet hebben ervaren, moedig de verantwoordelijkheid genomen om de Tibetaanse zaak te bevorderen. Dit is bewonderenswaardig, want zij illustreren de kracht van het Tibetaanse weerbaarheid.
Deze aarde behoort aan de mensheid en de Volksrepubliek China (PRC) behoort aan haar 1,3 miljard inwoners, die het recht hebben de waarheid te weten over de stand van zaken in hun land en de wereld in zijn geheel. Als de bevolking volledig geïnformeerd is, heeft het de mogelijkheid om goed van slecht te onderscheiden. Censuur en de beperkte toegang tot informatie schendt het fundamenteel menselijk fatsoen. Zo beschouwen de Chinese leiders bijvoorbeeld de communistische ideologie en haar beleid als correct. Als dat zo zou zijn, dan zou dit beleid met zelfvertrouwen openbaar moeten worden gemaakt en open moeten staan voor kritiek.
China, met de grootste bevolking van de wereld, is een opkomende wereldmacht en ik bewonder de economische ontwikkeling die het heeft doorgemaakt. Het heeft ook een enorm potentieel om bij te dragen aan de menselijke vooruitgang en de wereldvrede. Maar om dat te doen, moet China het respect en vertrouwen van de internationale gemeenschap verdienen. Om een dergelijk respect te verdienen moeten de Chinese leiders meer transparantie ontwikkelen en hun daden voegen bij het woord. Om dit te verzekeren zijn vrijheid van expressie en persvrijheid essentieel. Op een vergelijkbare manier kan transparantie in bestuur helpen om corruptie te controleren. De laatste jaren zijn er in China steeds meer intellectuelen gezien die oproepen tot politieke hervormingen en grotere openheid. Premier Wen Jiabao heeft ook steun geuit voor deze bezorgdheid. Dit zijn belangrijke indicaties en ik verwelkom die.
De PRC is een land dat samengesteld is uit vele nationaliteiten, verrijkt door een diversiteit aan talen en culturen. Bescherming van de taal en cultuur van iedere nationaliteit is een beleid van de PRC, dat duidelijk is uitgeschreven in haar constitutie. Tibetaans is de enige taal die de gehele collectie van het onderricht van Boeddha behoudt, inclusief de teksten over logica en theorieën over kennis (epistemologie), die we van de Indiase Nalanda Universiteit hebben geërfd. Dit is een kennissysteem beheerst door rede en logica, dat het potentieel heeft om bij te dragen aan de vrede en het geluk van alle wezens. Daarom zal het beleid dat een dergelijke cultuur ondermijnt, in plaats van het te beschermen en te ontwikkelen, op de lange duur leiden tot de vernietiging van het gemeenschappelijk erfgoed van de mensheid.
De Chinese regering stelt regelmatig dat stabiliteit en ontwikkeling in Tibet het fundament is voor haar welzijn op lange termijn. De autoriteiten stationeren echter nog steeds grote aantallen troepen in heel Tibet en verhogen de restricties op het Tibetaanse volk. Tibetanen leven constant in angst en bezorgdheid. Meer recentelijk zijn veel Tibetaanse intellectuelen, bekende personen en milieuactivisten gestraft voor het uitspreken van de basis aspiraties van het Tibetaanse volk. Ze zijn naar zeggen gevangen gezet voor ondermijning van de staatsmacht, terwijl ze feitelijk een stem hebben gegeven aan de Tibetaanse identiteit en het culturele erfgoed. Dergelijke repressieve maatregelen ondermijnen juist de eenheid en stabiliteit. Evenzo worden in China advocaten die de mensenrechten verdedigen, onafhankelijke schrijvers en mensenrechtenactivisten gearresteerd. Ik verzoek de Chinese leiders met klem om deze ontwikkelingen te herzien en deze gewetensgevangenen onmiddellijk vrij te laten.
De Chinese regering claimt dat er geen ander probleem in Tibet is dan de privileges en status van de Dalai Lama. De realiteit is dat de voortgaande oppressie van het Tibetaanse volk wijdverspreide, diepe wrok tegen het huidige officiële beleid heeft veroorzaakt. Mensen uit alle lagen van de bevolking uiten voortdurend hun ontevredenheid. Dat er een probleem is in Tibet, wordt aangetoond door het falen van de Chinese autoriteiten om de Tibetanen te vertrouwen of hun loyaliteit te verwerven. In plaats daarvan leven de Tibetanen onder constante verdenking en surveillance. Chinese en buitenlandse bezoekers aan Tibet bevestigen deze grimmige realiteit.
Daarom stellen wij voor om, net zoals we eind zeventiger en begin tachtiger jaren in de gelegenheid waren om fact-finding missies van Tibetanen in ballingschap naar Tibet te sturen, dergelijke bezoeken opnieuw te laten plaatsvinden. Tegelijkertijd moedigen we het zenden van afgevaardigden aan van onafhankelijke internationale organisaties, waaronder parlementariërs. Indien zij constateren dat de Tibetanen in Tibet gelukkig zijn, zijn wij bereid dat te accepteren.
De geest van realisme die onder Maos leiderschap in de begin vijftiger jaren heerste, leidde er toe dat China de 17-punten overeenkomst met Tibet tekende. Eenzelfde geest van realisme heerste in de begin tachtiger jaren in de tijd van Hu Yaobang. Als er een voortzetting van een dergelijk realisme had plaatsgevonden, dan had de Tibetaanse zaak, inclusief verscheidene andere problemen, gemakkelijk opgelost kunnen worden. Helaas hebben conservatieve denkbeelden dit beleid doen ontsporen. Het resultaat is dat na meer dan zes decennia het probleem meer onhandelbaar is geworden.
Het Tibetaanse Plateau is de bron van de belangrijkste rivieren van Azië. Omdat het, op de twee Polen na, de grootste concentratie gletsjers heeft, wordt het als de Derde Pool beschouwd. Milieudegradatie in Tibet zal een nadelige impact hebben op grote delen van Azië, vooral op China en het Indiase subcontinent. Zowel de centrale en lokale regeringen, als het Chinese volk zouden zich bewust moeten zijn van de degradatie van het Tibetaanse milieu en zouden duurzame maatregelen moeten ontwikkelen om het te beschermen. Ik roep China op om rekening te houden met de overleving van mensen die getroffen worden door de milieuveranderingen op het Tibetaanse Plateau.
Bij onze inspanningen om de Tibetaanse zaak op te lossen, hebben we standvastig gestreefd naar de wederzijds gunstige Middenweg Aanpak, die ware autonomie voor het Tibetaanse volk binnen de PCR nastreeft. In onze gesprekken met vertegenwoordigers van het United Front Work Department van de Chinese regering hebben we duidelijk in detail uitgelegd wat de hoop en aspiraties van het Tibetaanse volk zijn. Het gebrek aan enig positieve respons op onze redelijke voorstellen doet ons afvragen of zij volledig en accuraat aan de hogere autoriteiten zijn overgebracht.
Sinds de Oudheid hebben de Tibetaanse en Chinese volken als buren geleefd. Het zou een fout zijn als onze onopgeloste verschillen deze eeuwenoude vriendschap zouden beïnvloeden. Er worden speciale inspanningen verricht om goede relaties tussen in het buitenland wonende Tibetanen en Chinezen te bevorderen en ik ben verheugd dat dit heeft bijgedragen aan een beter begrip en vriendschap tussen ons. Tibetanen in Tibet zouden eveneens goede relaties met onze Chinese broeders en zusters moeten cultiveren.