Drie Tibetanen steken zichzelf in twee dagen tijdens de belangrijke boeddhistische gedenkdag in brand
ICT-rapport, 10 december 2012
Boer Pema Dorjee, 23, die zichzelf verbrandde op 8 december (2012).
Drie Tibetanen staken zichzelf in brand en overleden op 8 en 9 december – de tijd van een belangrijke aan de Dalai Lama gerelateerde boeddhistisch gedenkdag. Twee van de zelfverbrandingen, die van de 24-jarige monnik Kunchok Pelgye in Dzoege, Ngaba, en de 23-jarige Pema Dorjee in Luchu, vonden plaats in de buurt van de belangrijkste verzamelhal van kloosters. De zeventien jaar oude Wangchen Kyi stak zichzelf in brand in het nomadische gebied van Tsekhog, Qinghai. Dit heeft ze mogelijk met opzet gedaan, omdat ze geloofde dat haar lichaam niet zou worden teruggegeven aan haar familie, als ze had zichzelf buiten een overheidsgebouw in brand zou steken. Dit brengt het totaal aantal zelfverbrandingen in Tibet op 95.
Uit Lhasa afkomstige beelden tonen troepen en de brandweer, die zich op zaterdag 8 december, een belangrijke boeddhistische gedenkdag, samentrekken buiten de Jokhang tempel, één van de heiligste plaatsen van Tibet. Deze dag markeert de overgang van de grote leraar Tsongkhapa, de stichter van de Gelugpa school van het boeddhisme, en wordt van oudsher gekenmerkt door gebeden en het aansteken van boter-lampen. De beelden tonen troepen, die zich verzamelden buiten de Jokhang in het Barkhor gebied van Lhasa. Sommige van de troepen zijn in zwarte uniformen, enkele in camouflage uniform. In een afbeelding zijn brandweermannen zichtbaar naast één van de wierook-branders. In één beeld staat een eenzame Tibetaanse man te bidden, terwijl troepen achter hem staan, met het gezicht van de tempel afgewend.
De zelfverbranding van Wangchen Kyi
De zeventien jaar oude student Wangchen Kyi overleed, nadat ze zich op 9 december om ongeveer 8 uur ‘s avonds in brand had gestoken in de nomadische gebied Dokarmo in de provincie Tsekhog (Chinees: Zeku) in de Tibetaanse Autonome Prefectuur Malho (Chinees: Huangnan), in Qinghai (de Tibetaanse gebied Amdo.) Wangchen Kyi riep om een lange leven voor de Dalai Lama en het Tibetaanse volk, terwijl ze zich in vuur en vlam zette, aldus rapporten van Tibetanen in ballingschap, die in contact staan met mensen in het gebied.
Volgens een Tibetaanse bron had Wangchen Kyi gesproken over haar voornemen om zichzelf in brand te steken en had ze gezegd dat ze dit wilde doen in de graslanden, in plaats van buiten een overheidsgebouw in de stad. Ze deed dit uit angst dat haar lichaam niet zou worden teruggegeven aan haar familie, in geval dat ze ervoor zou kiezen om zichzelf te verbranden voor een overheidsgebouw.
Wangchen Kyi was het middelste kind van drie. Mensen die haar kenden, zeiden dat ze altijd hard werkte aan haar studie. Haar lichaam werd rond middernacht gecremeerd en monniken en leken Tibetanen verzamelden zich ter plekke om gebeden te zingen.
Volgens de Tibetaanse omroepdienst van de Voice of America werd de menigte door twee, op het toneel verschenen vrachtwagenladingen van gewapende politie verspreidt.
De zelfverbranding van Kunchok Pelgye
Op 8 december, de gedenkdag van het heengaan van de boeddhistische leraar Tsongkhapa, stak de 24-jarige monnik Kunchok Pelgye zichzelf in brand buiten de belangrijkste vergaderzaal van het Taktsang Lhamo Kirti klooster in Dzoege, in de Tibetaanse en Qiang Autonome Prefectuur Ngaba, het Tibetaanse gebied van Amdo (Chinees: Sichuan).
Kunchok Pelgye vouwde zijn handen in gebed en riep de Dalai Lama op om 10.000 jaar te leven en voor zijn terugkeer naar Tibet. Hij riep ook op om Kirti Rinpoche, de verbannen leider van de belangrijke en invloedrijke Kirti klooster in Ngaba, waar de zelfverbrandingen in Tibet begonnen, toe te staan terug te keren naar Tibet. Volgens dezelfde bronnen ballingschap riep Kunchok Pelgye ook Tibetanen in Tibet en in ballingschap op om zich te verenigen.
Kirti monniken in ballingschap vertelden ICT: Toen hij zichzelf in brand stak, verzamelden monniken zich in shock om hem heen en begonnen een gebed, dat meestal wordt gereciteerd ter ere van Kirti Rinpoche. Zijn stoffelijk overschot werd naar zijn kamer in het klooster teruggebracht en de honderden aanwezige monniken bleven aan hem gewijde gebeden zingen.
Van kindsaf aan was Kunchok Pelgye een monnik in het Dringwa Sumdo klooster in Dzoege (Chinees: Ruergai / Zoige County). In 2010 was hij tot het grotere klooster van Taktsang Lhamo – waar hij zichzelf in brand stak – toegetreden om de geschriften te bestuderen. Hij was ingestroomd in de hogere filosofie klas.
Volgens de Kirti monniken in ballingschap hebben de Chinese autoriteiten het Taktsang Lhamo Kirti klooster en de omliggende dorpen op dit moment onder een veiligheidsblokkade geplaatst.
De zelfverbranding van Pema Dorjee in Luchu
Ook de drieëntwintig jaar oude boer Pema Dorjee stak zichzelf in brand en overleed op 8 december. Dit deed hij dicht bij de belangrijkste vergaderzaal van het Shitsang Garser klooster in Luchu (Chinees: Luqu) in de Tibetaanse Autonome Prefectuur Gannan, provincie Gansu.
Pema Dorjee woonde ongeveer 30 kilometer van het klooster en was daarheen gegaan om te bidden tijdens de gedenkdag van het heengaan van Tsongkhapa. Op het moment van zijn zelfverbranding waren er veel mensen in het klooster.
Pema Dorjee schreeuwde, dat het de Dalai Lama moet worden toegestaan ??om terug te keren naar Tibet, en riep op tot de eenheid onder het Tibetaanse volk. Volgens Tibetaanse bronnen in ballingschap liet Pema Dorjee voorafgaand aan zijn zelfverbranding zijn foto’s en identiteitskaart bij zijn motorfiets achter. Schokkende beelden van Pema Dorjee’s zelfverbranding zijn uit Tibet ontvangen, terwijl de lokale bevolking toekijkt.
‘Storm over de graslanden‘: ICT rapport over de zelfverbrandingen in Tibet en het Chinese beleid
Vandaag publiceert Internationale Campagne for Tibet een rapport getiteld Storm over de Graslanden. Dit rapport is in het Engels beschikbaar als pdf en geeft een uitgebreide analyse van de relatie tussen de Tibetaanse zelfverbrandingen en het Chinese beleid in Tibet. Het rapport zoekt een antwoord op de volgende vragen:
. Wie zijn de Tibetanen, die zichzelf in brand steken?
. Waarom steken ze zichzelf in brand?
. Wat is hun boodschap?
. Wat is het beleid en de veiligheidsreactie van de Chinese regering?
Het rapport concludeert dat deze ontwikkelingen een nieuwe politieke fase voor Tibetanen inluiden, terwijl ze China confronteren en uitdagen wat betreft haar repressieve beleid en mislukkingen in Tibet.