Dalai Lama ontmoet internationale klimaatactivisten in Dialogue for our Future
2. 2. De rol van technologie, zoals windenergie, zonne-energie, enzovoort, bij het opvangen van de klimaatcrisis.
3. Tibet wordt door sommige milieuactivisten beschouwd als het equivalent van een derde pool. Niet alleen trekken de gletsjers zich terug, maar daarbij komt ook methaan vrij uit de smeltende permafrost.
4. Energie-democratie. Hoe kunnen we het energiemodel veranderen zodat gewone mensen er directer bij betrokken zijn?
Bursik vertelde Zijne Heiligheid dat als resultaat van deze Dialoog voor onze toekomst een manifest zal worden opgesteld dat in Egypte zal worden uitgebracht ten tijde van de COP27-bijeenkomst met het oog op het nemen van stappen om het Tibetaanse Plateau te beschermen en de klimaatverandering een halt toe te roepen.
“Voorheen beschouwden we ons klimaat als vanzelfsprekend,” antwoordde Zijne Heiligheid, “we beschouwden het als gewoon een deel van de natuur. Sommige van de veranderingen die hebben plaatsgevonden hebben te maken met ons gedrag, dus we moeten mensen voorlichten over de factoren die bijdragen aan klimaatverandering. We moeten meer aandacht besteden aan manieren om ons milieu te beschermen. Dit betekent dat een basiskennis van klimaatverandering en het effect daarvan op het milieu deel moet uitmaken van het gewone onderwijs.
Zijne Heiligheid de Dalai Lama spreekt tot deelnemers aan de Dialoog voor onze Toekomst tijdens hun bijeenkomst in Dharamsala, HP, India op 22 april 2022. Foto door Tenizn Choejor
Elizabeth Wathuti, een klimaatactiviste uit Kenia, vroeg Zijne Heiligheid hoe we wereldleiders kunnen oproepen om uit liefde en mededogen te handelen. Hij vertelde haar dat we hen kunnen laten weten dat door voor anderen te zorgen, we in wezen voor onszelf zorgen. Hij wees erop dat de gezondheid en het geluk van de gemeenschap de bron is van de gezondheid en het geluk van het individu. Hij citeerde verschillende verzen van de 8e eeuwse Indiase boeddhistische meester Shantideva:
Voor hen die er niet in slagen hun eigen geluk in te ruilen voor het lijden van anderen, is boeddhaschap zeker onmogelijk – hoe zou er zelfs maar geluk kunnen zijn in het cyclische bestaan? 8/131
Al degenen die lijden in de wereld doen dat vanwege hun verlangen naar hun eigen geluk. Allen die gelukkig zijn in de wereld zijn dat vanwege hun verlangen naar het geluk van anderen. 8/129
Waarom nog meer zeggen? Let op dit onderscheid: tussen de dwaas die verlangt naar zijn eigen voordeel en de wijze die handelt voor het voordeel van anderen. 8/130
“Waar ik ook ga,” merkte Zijne Heiligheid op, “ik glimlach en bedenk dat, in mens-zijn, degenen die ik ontmoet net als ik zijn. Het denken over andere mensen in termen van ‘wij’ en ‘zij’, gericht op hoe ze niet zijn zoals wij, leidt tot wantrouwen en isolement. Het is veel nuttiger om te bedenken dat alle zeven miljard mensen fundamenteel hetzelfde zijn omdat we samen moeten leven.”
Kim Stanley Robinson, die zichzelf omschreef als een science fiction schrijver, vroeg hoe het boeddhisme de wetenschap kan helpen. Zijne Heiligheid vertelde hem dat wetenschappers geïnteresseerd zijn in het bespreken van manieren om gemoedsrust te bereiken, omdat zij inzien dat als de geest verstoord is, mensen niet gelukkig zullen zijn. Hij benadrukte de voordelen van het ontdekken van meer over het mentale bewustzijn en het leren dit te trainen op basis van redenering.
Tsering Yangki, een Tibetaanse zakenvrouw uit Canada, wilde weten hoe we het bedrijfsleven en de economie deel kunnen laten uitmaken van de oplossing voor de wereldwijde uitdaging van klimaatverandering. Zijne Heiligheid antwoordde dat technologie weliswaar een factor is in de verbetering van het fysieke comfort, maar dat de belangrijkste verandering die we kunnen maken ligt in het trainen van onze geest.
Arash Aazami, een innovator op het gebied van energiesystemen, verklaarde dat energie in overvloed beschikbaar is, maar dat we er toch om vechten. Hij vroeg hoe we de behoeften van de natuur, de mens en de economie in evenwicht kunnen brengen.
“Materiële ontwikkeling is zowel noodzakelijk als nuttig,” antwoordde Zijne Heiligheid, “maar er is een grens aan wat kan worden bereikt. Ondertussen is het cultiveren van onze geest een effectievere manier om in onze behoeften te voorzien. De Boeddha vastte zes jaar lang om anderen van dienst te zijn. De Tibetaanse yogi Milarepa en, in recente herinnering, Mahatma Gandhi leefden in de meest magere omstandigheden, maar beiden bereikten een diep niveau van geestelijke voldoening.
Zijne Heiligheid de Dalai Lama beantwoordt vragen van deelnemers aan de Dialoog voor Onze Toekomst tijdens hun bijeenkomst in Dharamsala, HP, India op 22 april 2022. Foto door Tenizn Choejor
“De overexploitatie van de natuur heeft negatieve gevolgen. We moeten een breder, langeretermijnperspectief hanteren en van gemoedsrust ons hoofddoel maken.”Vibha Dhawan, directeur-generaal van TERI, The Energy and Resources Institute gevestigd in New Delhi, vroeg hoe we ethiek, compassie en een minder materialistische manier van leven terug kunnen brengen naar een natuurlijke, gezonde en veilige omgeving. Zijne Heiligheid merkte op dat wij als mensen broeders en zusters zijn en dat we samen moeten leven. En als dat moet gebeuren, zal het veel effectiever zijn als we in vrijheid leven, niet onder strakke controle, en een grotere tolerantie cultiveren ten opzichte van de opvattingen van anderen.Christa Meindersma, de gespreksleidster voor deze bijeenkomst, die internationaal juriste is met ruime ervaring in internationale diplomatie en conflictoplossing, vertelde Zijne Heiligheid hoe blij alle deelnemers waren geweest hem vandaag te kunnen ontmoeten. Zij voegde eraan toe dat zij nu hun dialoog en oproep tot actie zouden openen.”Het voortbestaan van deze planeet, ons enige thuis, ligt in onze handen,” verklaarde zij. “We zouden graag volgend jaar op de Dag van de Aarde terugkomen, als dat kan.Zijne Heiligheid antwoordde dat hij in de komende tien tot vijftien jaar bereid zou zijn om elkaar van tijd tot tijd weer te ontmoeten.