Agressieve anti-Dalai Lama-campagne in Kham; vrees voor dreigende voedseltekorten als gevolg van de ingrijpende veiligheidsmaatregelen
In het Kardze-gebied (Chinees: Ganzi) van de provincie Sichuan (het Tibetaanse gebied Kham) werd een agressieve anti-Dalai Lama-campagne gevoerd. Volgens rapporten die ICT bereikten zijn de protesten hardhandig neergeslagen.
In sommige plattelandsgebieden van Kham staat de jaaroogst op het spel. Door de ingrijpende veiligheidsmaatregelen is veel landbouwgrond onverzorgd achtergebleven.
De autoriteiten hebben gedreigd om het Tongkor-klooster, dichtbij de stad Kardze, te vernietigen tenzij de monniken terugkeren, die na protesten op 3 april het klooster verlieten. Bij die protesten werden meer dan tien Tibetanen doodgeschoten.
Er is een maand na het neerslaan van vreedzame protesten op 18 maart nog steeds een zware troepenmacht aanwezig in de stad Kardze. De protesten begonnen toen een Tibetaanse man, genaamd Sangpo, slogans riep. Een menigte van rond 100 mensen sloot zich bij hem aan. Een ooggetuige zei: In de dagen ervoor waren extra veiligheidskrachten in Kardze aangekomen om de veiligheid te bewaken. Zij gingen de confrontatie met de vreedzame demonstranten aan. Ze dreigden te schieten als de demonstranten zich niet zouden verspreidden. Een deel van de menigte gaf gehoor aan het bevel. Het andere deel bleef achter en werd door de politie uiteen geslagen. De politie sloeg met stokken en mikte op de hoofden van de actievoerders. Het is goed mogelijk dat één of twee mensen ter plekke dodelijk gewond raakten, maar niemand weet het precies. De politie arresteerde twaalf demonstranten.
De Tibetaanse afdeling van Radio Free Asia rapporteerde dat vier mensendie bij het protest in de stad Kardze betrokken waren, zijn gedood, waaronder Ngo-ga en de 50-jarige monnik Jamyang Jampel. Ook bevonden zich volgens RFA onder de gearresteerden Tseten Phuntsok (de vroegere ‘chantmaster’ van het Kandze-klooster), Chime Gonpo, Pema Dechen, Gonpo, Shao Mimi (een 40-jarige vrouw die tijdens de demonstratie gewond raakte), Tashi Pelden, Loyang, Tsering Dorje en Sangpo.
Na het incident in Kardze zijn er militairen opgesteld bij verschillende kruisingen en bij nabijgelegen kloosters in de stad. De bewegingsvrijheid van de burgers is beperkt en de monniken zitten opgesloten in hun kloosters. Lokale ambtenaren vertelden mensen in de stad dat er een nieuwe politieke educatiecampagne was gelanceerd, waarbij de Dalai Lama en ‘verradelijke krachten’ moeten worden afgezworen, en waarbij wordt gezegd dat iedereen met kinderen die onderwijs volgen in India of Nepal, op scholen die gerund worden door de regering in ballingschap, de kinderen naar huis moet halen. Volgens één Tibetaanse bron pleegden drie monniken van het klooster Dugu Gonpa zelfmoord. Dit uit protest tegen dit hardhandige optreden en de eis om de Dalai Lama af te zweren.
Op 12 april riepen de autoriteiten hogere religieuze personen uit alle achttien districten in Kardze bijeen. Alle aanwezigen werd opgedragen om een document tegen de Dalai Lama te ondertekenen. De autoriteiten gaven het bevel dat vanaf 13 april een nieuwe ‘patriottische educatiecampagne’ tegen de ‘Dalai Lama-kliek’ moet worden ingevoerd in drieënveertig kloosters in de prefectuur.
Volgens de Congressional Executive Commission on China die China’s Politieke Gevangenen Database bijhoudt is het Kardze-district het gebied waar sinds 1987 meer politieke gevangenen zijn gemaakt dan enig ander district buiten de Tibetaanse Autonome Regio. De Gewapende Volkspolitie (PAP) gebruikte dodelijke middelen in drie aangrenzende Tibetaanse Autonome districten in Kardze in een periode van minder dan drie weken, aldus de CECC (www.cecc.gov).
Dreiging van voedseltekorten als gevolg van de ingrijpende veiligheidsmaatregelen in Kham en de situatie in Tongkor
In sommige gebieden in landelijk Kham bestaat er angst voor de oogst van het jaar. De protesten en het hardhandige optreden vielen samen met het zaaiseizoen. Een bron uit het Tongkor-gebied in Kham, zei vorige week: Het zaaiseizoen is net begonnen maar op het moment zijn de landbouwgebieden volledig verlaten. Je ziet alleen het Chinese leger rondzwerven, dat huiszoekingen verricht. Behalve de hele oude en hele jonge heeft iedereen de huizen verlaten. Iedereen is vertrokken naar de bergen en de bosgebieden. Dezelfde bron zei dat als het zaaien niet op tijd gebeurd, er een groot risico bestaat dat de lokale gemeenschap niet genoeg te eten zal hebben.
Op 3 april vuurden troepen op demonstranten van het Tongkor-klooster (Chinees: Donggu) zestig kilometers van de stad Kardze (Chinees: Ganzi). Daarbij werden minstens tien mensen gedood. (Lees meer : ICT- rapport). De protesten zijn waarschijnlijk het gevolg van een bezoek van een officieel werkteam dat patriottisch onderwijs in het klooster geeft. Na de beschietingen werden ongeveer twintig ernstig gewonde mensen door gewapende bewakers naar het lokale ziekenhuis begeleid. Volgens een rapport van een paar dagen geleden wordt dit ziekenhuis omringd door troepen en worden er geen bezoekers toegelaten. De plaatselijk autoriteiten kondigden een beloning uit van duizenden yuans aan iedereen die informatie kan geven over de mensen die het nieuws over de protesten en de onderdrukking naar de buitenwereld hebben laten uitlekken.
De Tibetanen die stierven zijn: Lobsang Rinchen, 20 jarige man; Thupten Zamden, 27 jarige man; Phurbhu Delek, 30 jarige man; Tsering Kyi, 23-jarige vrouw; Telo, 32-jarige vrouw; Sangmo, 34-jarige vrouw; Druklang Tso, 34-jarige vrouw; Tsering Yangzom, vrouw van eind twintig; Tsering Lhamo, vrouw midden in de twintig; en een niet geïdentificeerde jongen, een tiener.
Veel monniken die uit het klooster vluchtten, zijn te bang om terug te keren. Volgens twee rapporten uit het gebied waarschuwden de autoriteiten dat zij het Tongkor-klooster vernietigen als de monniken niet terugkeren. Het klooster wordt nu omringd door gewapende troepen en de lokale mensen zijn bezorgd over het behoud van het klooster. Het Tongkor-klooster bevat oude thangkas en andere kostbare godsdienstige kunstvoorwerpen die de monnikken en de burgergemeenschap tijdens de Culturele Revolutie heeft kunnen beschermen. Een Tibetaanse bron, met nauwe contacten in het gebied, vertelde ICT: Het Tongkorklooster is een beroemd klooster met een lange geschiedenis. Gouden Boeddhabeelden, Thangkha-schilderingen [Tibetaanse religieuze] schilderijen en andere kostbaarheden overleefden de ‘Culturele Revolutie’, maar wij maken ons grote zorgen of zij ook deze ramp zullen overleven.