Duizenden religieuze leraren, monniken en leken verzamelden zich eerder deze maand in Tibet na de dood van Geshe Jampel Loshe, een boeddhistische leraar die een cruciale rol speelde bij het revitaliseren van het boeddhisme in Tibet in Tibet na zijn terugkeer naar zijn thuisland vanuit India.
Geshe Jampel Loshe, die begin 50 was, stierf op 19 oktober na een periode van ziekte en werd gecremeerd op 4 november in het gebied van Kham, Oost-Tibet, waar hij werd geboren. Beelden en afbeeldingen die op sociale media circuleerden, toonden massale bijeenkomsten van Tibetanen bij gebedsdiensten bij zijn crematie.
Geshe Jampel Loshe, gevestigd in het Sershul klooster in Kardze, Tibetaanse Autonome Prefectuur, Sichuan, het geboortegebied van Tibet, leidde een revitalisering van de boeddhistische religieuze beoefening en wetenschap. Hij is een van de weinige Tibetaanse monniken die in India was opgeleid en in staat was zijn studies en beoefening in Tibet voort te zetten. Dit is steeds moeilijker geworden omdat de Chinese autoriteiten – die Tibet sinds 1959 illegaal besturen, proberen de Tibetaanse religieuze hiërarchie te ondermijnen en aan te vullen en het gezag van legitieme Tibetaanse religieuze leiders zowel binnen als buiten Tibet te verzwakken, met name van monniken opgeleid in ballingschap.
In Lithang, een ander gebied van Kham, beval een recente uitspraak dat alleen monniken die de door de Volksrepubliek China erkende versie van de Tibetaanse boeddhistische graad van Geshe hadden ontvangen, het boeddhisme in het gebied zouden mogen onderwijzen. Tibetaanse bronnen hebben bevestigd dat de Chinese autoriteiten elders dezelfde beperkingen hebben opgelegd, waaronder in het Labrang Tashikhyil-klooster in de huidige Kanlho-prefectuur van de provincie Gansu. Monniken die in India hebben gestudeerd, worden zeer gewaardeerd om hun kennis en praktijk, vooral omdat ze de mogelijkheid hebben om lessen van de Dalai Lama te bestuderen en bij te wonen.
Geshe Jamphel Loshe behaalde zijn Geshe-graad, het hoogste niveau van studie in het Tibetaans boeddhisme, aan het Sera-klooster in Zuid-India. Hij keerde in 2001 terug naar Tibet na een specifiek verzoek van het klooster van Sershul. Sershul werd opgericht in 1760 en is een klooster van grote historische en religieuze betekenis, beroemd om zijn opleiding. Het bevat overblijfselen uit het Nalanda-klooster in India, een historisch beroemde plek waar de Boeddhistische leer werd bewaard door Tibetaanse meesters, en heeft een Instituut voor Hogere Boeddhistische Studies.
Eerbetoon stroomt binnen
Dankzij zijn betekenis voor het Tibetaanse volk en de belangrijke rol in het overleven van het Tibetaans boeddhisme op het Tibetaanse plateau, betuigden vele intellectuelen en religieuze leraren eerbetoon aan Geshe Jampel Loshe na zijn dood.
Zijn dood was “een enorm verlies voor wijsheid en een overwinning voor onwetendheid”, zei een Tibetaanse schrijver in een bericht op sociale media. “Zijn vertrek is als het verdwijnen van een heldere vallende ster die mensen heeft opgeleid en geïnspireerd om hun potentieel van een zinvol leven te vervullen in dit verontrustende tijdperk waarin mensen hun tijd verspillen aan roddelen en chatten via internet.”
Een Geshe uit Labrang in het Tibetaanse gebied van Amdo zei: “Het is zeldzaam dat iemand deze positie van toegewijde meditatie heeft bereikt; er zijn er maar weinigen in Tibet die het Tibetaans boeddhisme dienen door middel van [mondelinge overdracht], debat en schrijven. ” Een andere leraar schreef:“ Het overlijden van [Geshe Jampel Loshe] is een verwoestende slag voor het herstel van het boeddhisme en de revitalisering van traditioneel boeddhistisch filosofisch debat in Tibetaanse gebieden.” Een andere leraar, ook een Geshe, plaatste een eerbetoon dat Geshe Jampel Loshe “enorm invloedrijk” was in de studie van het boeddhisme in Tibetaanse kloosters. Hij zei dat Geshe Jampel Loshe niet alleen een hoog niveau van opleiding en onderwijsvaardigheden had, maar altijd persoonlijk managementkwesties in zijn klooster behandelde, waardoor het systeem voortdurend werd verbeterd en mensen werden gemotiveerd om aan hun studie te werken en een leven als monnik te leiden.
Een leraar in Ngaba, Sichuan, in het Tibetaanse gebied Amdo, zei: “[Geshe Jampel Loshe] was een echte leraar en geleerde, en het verdriet en de spijt zijn onmetelijk. Zelfs [als monniken, die de dood leren te aanvaarden] willen we de aard van de dood berispen na je onverwachte vertrek. Een persoon als jij is te kostbaar en zeldzaam in Tibet met alle aspecten van diepgaande kennis, moed, een bekwame leider van debat, transcendente schittering van je schrijven, doordrenkt met wijsheid, evenals groot Tibetaans patriottisme en loyaliteit.”
Een geleerde aan de North-West Minorities University in Lanzhou herinnerde zich het bezoek van Geshe Jampel Loshe om te onderwijzen aan de universiteit: “Een ijzersmid hamert ijzer, een goudsmid hamert goud, was een van zijn opvattingen over theocratie terwijl hij les gaf aan de North-West Minorities University afgelopen jaar. Met deze visie konden we zijn openheid en langetermijnperspectief meten. We hadden een zeer ontspannen gesprek met veel gelach over cultuur […] dat me de kans gaf om zijn mooie, optimistische, levendige en vrolijke persoonlijkheid te leren kennen. Het onverwachte vertrek van zo’n kostbare, deskundige en gemotiveerde persoon is een enorm verlies voor zowel de ijzersmid en de goudsmid. Moge deze notitie een klein eerbetoon zijn aan zijn begrafenisceremonie.”
Een andere Tibetaanse religieuze leraar schreef: “Een grote pijler van het boeddhisme is ingestort, het helderste licht is gedoofd, het was duidelijk dat je alles hebt opgeofferd voor het boeddhisme en de [Tibetaanse] etniciteit. Grote meesters en leraren moeten zich meer zorgen maken en meer om hun gezondheid geven, omdat we [Tibetanen] je echt nodig hebben, alsjeblieft, als je accepteert om langer te leven.”
De crematie werd bijgewoond door velen
Religieuze vertegenwoordigers en reïncarnaties uit verschillende religieuze tradities woonden samen met honderden monniken de crematie voor Geshe Jampel Loshe op 4 november bij zijn klooster, Sershul, bij. Een familielid dat in Zwitserland woont, vertelde de Tibetaanse service van Radio Free Asia dat Geshe Jampel Loshe in een leger en een burgerziekenhuis was behandeld voor een ziekte die verband hield met zijn witte bloedcellen. Zijn lichaam werd teruggebracht naar het Sershul-klooster en er werden gebedsceremonies voor hem gehouden in verschillende Tibetaanse gebieden, zowel in Kham als in Amdo, waar monniken bijeenkomsten hielden in Rebkong en Golog in Qinghai.
Het eerbetoon aan Geshe Jampel Loshe en de verslagen van zijn levenswerk tonen de diverse en vastberaden manier aan waarop Tibetanen proberen de Tibetaanse boeddhistische studie en beoefening in Tibet te beschermen en te ontwikkelen, ondanks intensieve inspanningen van de Chinese autoriteiten om het boeddhisme te ‘siniseren’, wat betekent het onder controle te brengen van de Chinese overheid.