21 January 2015
Zuckerberg is niet helemaal eerlijk over het Verdedigen Vrijheid van Meningsuiting
door Tsering Woeser
Naar aanleiding van het bloedbad op de cartoonisten van Charlie Hebdo gingen op 11 januari miljoenen mensen, waaronder leiders uit meer dan 40 landen, de straten van Parijs op om terrorisme te veroordelen en hun vastberadenheid om de vrijheid van meningsuiting te verdedigen te benadrukkken. Twee dagen eerder postte Mark Zuckerberg, oprichter en CEO van Facebook, een verklaring op Facebook, waarin hij zei dat hij niet bang was voor bedreigingen met de dood en Facebook weigerde om een post over Mohammed te verwijderen, die een Pakistaanse extremist had beledigd.
We staan hiervoor pal omdat verscheidenheid aan stemmen – zelfs als ze soms beledigend zijn – de wereld een betere en meer interessante plek kunnen maken, schreef hij. [W]e zullen nooit één land of groep mensen laten dicteren wat mensen kunnen delen met de hele wereld. … Dit is wat we allemaal moeten verwerpen – een groep extremisten, die probeert om de stemmen en meningen van iedereen over de hele wereld het zwijgen op te leggen. Ik zal dat niet laten gebeuren op Facebook. Ik ben toegewijd aan het bouwen van een dienst waar men vrij zonder angst voor geweld kan spreken. Zuckerbergs korte post is leuk gevonden door meer dan 435.000 mensen en gedeeld door meer dan 45.000. Het applaus is luid en duidelijk.
Maar is Zuckerberg iets vergeten? Ongeveer twee weken geleden censureerde Facebook een video, die ik postte over een Tibetaan, die zichzelf verbrand had in China, en rond dezelfde tijd werd het Facebook-account van de verbannen Chinese schrijver Liao Yiwu geschorst voor het posten van foto’s van een Chinese kunstenaar, die in Stockholm naakt over straat liep om te protesteren tegen de gevangenisstraf van de Nobelprijswinnaar voor de Vrede, Liu Xiaobo, door China. Dankzij de de media rapportages over deze twee incidenten van Facebook censuur, kan Zuckerberg zichzelf niet echt af te schilderen als een held, die bereid is te sterven voor het verdedigen van de vrijheid van meningsuiting.
De twee onzalige gevallen van censuur kort na Zuckerbergs recente bezoek aan China, waar hij zijn vaardigheden in het mandarijn paradeerde voor een bewonderend publiek, en na bezoek van de Chinese internet tsaar Lu Wei aan Facebooks hoofdkwartier, waar Zuckerberg prijkte met de geschriften van Xi Jinping, de algemeen secretaris van de Chinese Communistische Partij. Hoewel Facebook een technische en neutrale verklaringen gaf voor de twee censuur incidenten, waarin nadrukkelijk werd vermeld dat ze niet waren ingegeven door politieke of commerciële overwegingen, kan ik het voor me zelf niet helpen een verband te leggen tussen deze incidenten en de schijnbare poging van Zuckerberg om in de gunst te komen bij de Chinese overheid. Ik schreef een brief aan Facebook, Inc. met de titel “Geloof naast een Gezicht” om mijn bezorgdheid te uiten. Ik geloof dat Facebook de betekenis en het belang van afbeeldingen van Tibetanen, die zichzelf verbranden, moet begrijpen, voordat ze deze verwijderen op grond van explicietheid.
De Tibetaanse zelfverbranding video werd met succes opnieuw gepost, en ook werd de blokkade van Liao Yiwu’s account opgeheven. Ik heb Facebook de krediet gegeven voor dit resultaat, en ik ben sindsdien niet gecensureerd. Toch vind ik Zuckerberg’s verklaring onoprecht en enigszins opportunistisch. Sommige van mijn vrienden zijn van mening dat Zuckerberg punten wilde scoren in het licht van de terroristische aanslag tegen de Franse cartoonisten, maar we dienen hem eraan te herinneren: Als je niet bang bent voor de dood omwille van de vrijheid van meningsuiting, hoef je ook niet bang te zijn voor de CCP omwille van geld verdienen in China.
12 januari 2015, Beijing
Tsering Woeser
Tsering Woeser
Tsering Woeser is een Tibetaanse schrijver en dichter, geboren in 1966 in Lhasa, Tibet Autonome Regio, en woont in Beijing. Ze schrijft zowel voor een Han (Chinees) en een Tibetaanse publiek, en van haar geschriften wordt gezegd, dat ze voor het eerst in het openbaar uiting te geven aan de emoties en ervaringen van een volk en een cultuur, die voor de massa eerder verborgen bleven. Lees hier meer over Woeser.
Lees hier het artikel in het Engels.
Verwante links:
Facebook verwijdert Post over Zelfverbranding Tibetaanse Monk, The New York Times Sinosphere blog, December 27, 2014
Naaktheid, Graphic Imagery stellen China-vragen voor Facebook, WSJ, 30 december 2014