12 January 2021

Tibetanen worden naar Chinese scholen in China gestuurd onder het mom van "vooruitgang"

Op het zevende Tibet Work Forum in augustus 2020 riep de Chinese president Xi Jinping op tot een vaderlandslievende (patriottische) heropvoeding van de jongere generatie Tibetanen, waarbij hij ambtenaren vroeg aan de slag te gaan met “het versterken van ideologisch en politiek onderwijs op scholen, het stimuleren van patriottisme in het hele proces van het schoolonderwijs op alle niveaus, en het planten van zaden met liefde voor China in het hart van elke tiener.”.

Dit onderwijsproject lijkt te vorderen. In december 2020 meldden de Chinese staatsmedia dat een propagandateam uit de Tibetaanse Autonome Regio Tibetaanse scholen en klassen in Chinese steden bezocht om “National Unity Education Activities” te houden. Een spreker van de TAR kwam een “praatje maken over de vriendelijkheid van de partij” en instrueerde de studenten met de volgende tekst “hou van de kern, luister naar de partij.”

onderwijs school TAR propaganda
Lobsang Dhondup, lid van een propagandateam uit Lhasa, ontmoet Tibetaanse studenten in Zhuhai, provincie Guangdong.

 

De TAR beslaat ongeveer de helft van Tibet, een historisch onafhankelijk land dat China meer dan 60 jaar geleden heeft geannexeerd en nog steeds met een ijzeren vuist regeert.

Op 26 december 2020 heeft de Tibetaanse middelbare school van Changzhou in de provincie Jiangsu evenementen gehouden om haar 35e verjaardag te vieren. Volgens de staatsmedia is deze school een van de eerste scholen in Chinese steden waar studenten van de TAR naar school werden gebracht.

Als onderdeel van het ogenschijnlijke plan van de Chinese regering om “het achtergebleven onderwijs en het gebrek aan talenten in Tibet” te verbeteren, zijn er sinds 1985 in verschillende Chinese steden speciale scholen en klassen opgericht. Deze scholen en de Tibetaanse studenten worden nu door de Chinese autoriteiten steeds meer gezien als wegen voor indoctrinatie.

In 1984 besloot de Chinese Communistische Partij om scholen voor Tibetaanse studenten op te richten in Chinese provincies en steden, als onderdeel van de “landelijke hulp aan Tibet”. Vanaf 1985 werden in Tianjin, Hebei, Shanxi, Liaoning, Shanghai, Jiangsu, Zhejiang, Anhui, Jiangxi, Shandong, Henan, Hubei, Hunan, Chongqing, Shaanxi en Yunnan jaarlijks 1300 studenten uit de TAR toe gelaten die de lagere school hadden afgemaakt.

In het eerste jaar waren er 400 studenten uit de Tibetaanse hoofdstad Lhasa, 200 uit Lhoka (Chinees: Shannan), 250 uit Shigatse (Rikaze), 100 uit Nyingtri (Linzhi), 200 uit Chamdo (Changdu), 100 uit Nagchu (Naqu) en 50 uit Ngari (Ali).

In 1989 werden er klassen voor Tibetanen geopend op technische middelbare scholen en middelbare scholen in Chinese steden. In 2002 werden er Tibetaanse klassen geopend op enkele andere middelbare scholen en in 2010 werden er Tibetaanse klassen geopend op 48 middelbare beroepsscholen.

Volgens de informatie op de websites van de Chinese overheid waren er vanaf januari 2019 in totaal 141.900 studenten ingeschreven in deze klassen en scholen, waaronder 53.000 op lagere middelbare scholen, 42.000 op de hogere middelbare scholen, 11.000 op technische en beroepsmatige middelbare scholen en 35.000 op hogescholen en universiteiten.

Er waren 75 middelbare scholen en hogescholen in 20 Chinese steden; 29 scholen in 12 steden met middelbare beroepsopleidingen; en 196 hogescholen en universiteiten met Tibetaanse studenten. In 2020 waren er 4.472 studenten die toelatingsexamens voor de universiteit aflegden.

Aard van het onderwijs voor Tibetanen
Er zijn twee soorten scholen voor Tibetanen in Chinese steden. Eén categorie omvat aparte scholen die speciaal voor Tibetaanse studenten zijn opgericht. Dit zijn scholen zoals Wuhan Tibetaanse Middelbare School, Shanghai Gongkang Tibetaanse Middelbare School en Chongqing Tibetaanse Middelbare School.

De andere categorie is bestaande scholen met klassen voor Tibetanen in Chinese steden, zoals de Foshan No. 1 High School in de provincie Guangdong en de Liaoyang No. 1 High School in de provincie Liaoning. Daarnaast worden sommige Tibetaanse studenten ook toegelaten tot bestaande scholen in Chinese steden.

Tibetaanse studenten die op de lagere en hogere middelbare scholen van het Chinese vasteland studeren, zijn meestal tussen 12 en 18 jaar oud. Wat de onderwijsfaculteit betreft, wordt alleen de Tibetaanse taaldocent gekozen door de autoriteiten in het TAR, terwijl degenen die alle andere vakken onderwijzen, inclusief de verantwoordelijke docent, afkomstig zijn uit Chinese steden of provincies.

Na het beëindigen van de lagere middelbare school moeten de studenten terugkeren naar de TAR om hun toelatingsexamen voor de lagere middelbare school af te leggen. De staatsmedia meldden bijvoorbeeld dat 1.600 studenten in juli 2020 vanuit Chinese steden naar Lhasa terugkeerden om daar het toelatingsexamen voor de middelbare school af te leggen. Na het afstuderen van de hogere middelbare school doen de studenten hun toelatingsexamen rechtstreeks vanuit de plaats in de Chinese steden waar ze hebben gestudeerd, in plaats van terug te keren naar het TAR.

Terwijl de meerderheid van de studenten die naar deze scholen worden gestuurd Tibetaans zijn, zijn er ook Chinese studenten, die de kinderen en familieleden zijn van Chinezen die in Tibet werken.

Deze scholen en klassen voor Tibetanen hebben nu een relatief compleet schoolsysteem gevormd, inclusief lagere middelbare school , hogere middelbare school, middelbare beroepsschool, junior college, algemeen basisonderwijs en postdoctoraal onderwijs.

Scholen als plek voor aanhangers van de CCP
De Chinese autoriteiten zeggen dat de doelstellingen van dit onderwijssysteem zijn om te zorgen voor economische en sociale ontwikkeling in Tibet en om de stabiliteit van Tibet op lange termijn te bevorderen. Zij zien deze speciale scholen en klassen voor Tibetanen echter steeds meer als politieke instrumenten om de aanhangers van de Chinese communistische partij te voeden.

Dit werd duidelijk gemaakt in de “Implementation Rules for Class (School) Management of Tibetan Middle Schools in the Mainland” die in september 1992 door de Staatscommissie voor Onderwijs werden uitgevaardigd, waarin staat: “De praktijk heeft aangetoond dat het runnen van scholen voor Tibet in het binnenland een strategisch besluit is van de CCP en de Staatsraad. Het zal een belangrijke rol spelen bij het waarborgen van de eenheid van het moederland en de etnische eenheid”. Het document gaat verder: “Het fundamentele doel van de oprichting van scholen voor Tibetanen in het binnenland is om gebruik te maken van de voorwaarden voor het leiden van scholen en de voordelen van leraren op de scholen om Tibet te helpen een groep aanhangers van de CCCP te cultiveren die het socialisme steunen, bewust zijn van de eenheid van het moederland en de etnische eenheid, en het bewaren van een voorlopige wetenschappelijke wereldvisie en een vergelijkend perspectief”.

In een bericht van de Staatsraad aan de onderwijscommissies in 1996 werd het leiden van dergelijke scholen en klassen voor Tibetanen ook wel “zeer politiek” genoemd.

In 1990 verklaarde de toenmalige president Jiang Zemin dat het onderwijs in het binnenland de Tibetanen hielp het moederland te begrijpen en hun kijk op de wereld te verbreden.

In een uitgebreid artikel schreef Yan Qing, een professor aan de Minzu Universiteit van China, in 2016 over de “bijzondere betekenis” van deze Tibetaanse scholen op basis van de “politieke omgeving”. Yan schreef: “Vanuit het perspectief van de politieke omgeving is Tibet de enige provincie met een illegale regering in ballingschap in de provinciale administratieve afdelingen van ons land, en het is gebaseerd op het buitenland dat de ontwikkeling van binnenlandse etnische relaties ondermijnt. De Dalai Clique vluchtte in 1959 naar India en zette een regering in ballingschap op in India om criminele activiteiten uit te voeren om het moederland te verdelen. Ze vochten hevig met ons op het gebied van cultuur en onderwijs en gebruikten verschillende middelen om binnenlandse studenten aan te trekken en te misleiden om in het buitenland te gaan studeren”.

Yan zei verder: “Het succes of het falen van het Tibetaanse onderwijs heeft te maken met de veiligheid van de zuidwestelijke grens van ons land. Aangezien de politieke omgeving en de regionale ligging van het onderwijs in Tibet unieker is dan die van gewone provincies en regio’s, en het fundament van de ontwikkeling van het onderwijs uiterst zwak is, heeft het dringend behoefte aan speciale zorg en ondersteuning”.

In 2015 zei Xi Jinping dat “de prestaties van de loopklassen op het vasteland opmerkelijk en verstrekkend zijn en voortdurend moeten worden verbeterd, en samengevat en dat er een langetermijnplan moet worden opgesteld”.

Onlangs, rapporteerde de staatsmedia in december 2020 dat een propagandateam van de TAR een ontmoeting had met studenten die in Chinese steden studeerden. Onder hen was Lobsang Dhondup, adjunct-directeur van de Tibet Youth Daily, die sprak met studenten van de Tibetaanse klas in de Zhuhai No. 4 Middle School en “drong er bij de kinderen op aan dat de Partij en de staat zulke goede leer- en leefomstandigheden voor hen hebben gecreëerd. Je moet dankbaar zijn en je eigen praktische acties gebruiken om de vriendelijkheid van de partij en de staat terug te betalen”. Dit evenement maakte deel uit van de “National Unity Education Activity for Tibetan Class in the Mainland” die sinds de start in 2013 jaarlijks wordt gehouden.

Hoewel de autoriteiten deze studenten wilden gebruiken als propaganda-instrumenten, heeft de ervaring met het studeren op deze scholen volgens een onderzoek hun Tibetaanse culturele identiteit versterkt[1].

Uitdagingen voor Tibetaanse studenten
Volgens een rapport van de Chinese Academie van Sociale Wetenschappen waren deze scholen succesvol in het geven van onderwijs aan de studenten van het TAR. In het rapport staat “gegevens tonen de effectiviteit van de Tibetaanse klasse op het vasteland in termen van de kwantiteit en kwaliteit van de talentopleiding, dat wil zeggen, het heeft talenten gecultiveerd op alle niveaus die dringend nodig zijn voor de Tibetaanse samenleving, en het heeft sterke intellectuele steun en talentondersteuning geboden voor de ontwikkeling van Tibet”.

Echter, zonder rekening te houden met de politieke indoctrinatie, zelfs in onderwijsgerelateerde zaken, hadden deze studenten uitdagingen.

Volgens een onderzoeksartikel gepubliceerd door de Peking Universiteit, “Inland Tibet Class from the Perspective of Multicultural Education” door onderzoeker Nyima Dhondup, wordt de Tibetaanse taal niet meegeteld in de totale score van de studenten tijdens het toelatingsexamen van de universiteit, waardoor scholen het onderwijs van Tibetanen negeren en studenten geen tijd hebben om er voor te zorgen vanwege de druk van het toelatingsexamen van de universiteit.

In de hogere middelbare scholen wordt de Tibetaanse taalcursus ofwel volledig geannuleerd, ofwel gereduceerd tot een minor of een keuzevak, omdat het curriculum gebaseerd is op het toelatingsexamen van de hogeschool. Het college toelatingsexamen voor studenten van de Tibetaanse middelbare school vereist een Tibetaans taalexamen, maar het wordt niet meegerekend in de totaalscore wanneer ze zich aanmelden voor een college op het vasteland van China.

Studenten hebben ook gezegd dat de kwaliteit van de leraren inferieur is aan die scholen en klassen voor Chinese studenten. Volgens een Tibetaan die is afgestudeerd aan de Tibetaanse les op de middelbare school van de Shandong Universiteit, zijn de leerboeken voor Tibetaanse lessen dezelfde als die voor de Chinese studenten, maar de lessen voor Tibetanen worden gegeven door minder gekwalificeerde leraren. Als er goede leraren in de Tibetaanse klas zijn, zal de school hen overplaatsen om Chinese studenten te onderwijzen.

Racistisch pesten
Tibetaanse studenten zijn ook doelwit geworden van aanvallen door Chinese studenten. Er zijn gewelddadige incidenten waarbij Tibetaanse studenten van Tibetaanse scholen en klassen op het vasteland van China het slachtoffer worden.

Een ernstigste gewelddadig incident vond plaats in Chengdu in 2011, toen op 14 en 15 december Chinese studenten honderden Tibetaanse studenten in de Tibetaanse klas van de Chengdu Railway Engineering School belegerden. Nyima Dhondup citeert in zijn artikel een student van de school die zegt dat veel Tibetaanse studenten werden geslagen en opgenomen in het ziekenhuis, terwijl de Tibetaanse slaapzaal en de klaslokalen werden vernield. Radio Free Asia meldde dat de Chinese studenten in de school, die de Tibetanen daar in aantal overtreffen, vraagtekens zetten bij “het beleid van Peking om etnische minderheden een voorkeursbehandeling te geven”.

“Je had moeten zien hoe ze ons Tibetanen beledigden in hun internetberichten,” vertelde een Tibetaanse student aan de RFA.

Tibetaanse scholen als model voor andere gemeenschappen
De Chinese autoriteiten hebben aangegeven dat de scholen voor Tibetanen in Chinese steden een model zijn geworden voor etnisch onderwijs in China. In een circulaire van 1999 zei de Staatsraad: “Op dit moment gaan de etnische conflicten in sommige gebieden van de wereld nog steeds door. Internationale vijandige krachten hebben nationale separatistische krachten binnen en buiten het land gebruikt om ons land te infiltreren en te ondermijnen. Om het etnisch onderwijs verder te versterken en de intensiteit van de talentopleiding in de gebieden van etnische minderheden te verhogen is niet alleen gerelateerd aan de economische ontwikkeling van de gebieden van etnische minderheden en de verbetering van de nationale kwaliteit, maar ook aan de stabiliteit, de eenheid en de nationale eenheid van het land. Vanuit strategisch oogpunt is dit van bijzonder belang en urgent.

De Staatsraad vervolgde dat de scholen voor Tibetanen “zeer succesvol” waren en “door alle partijen werden verwelkomd en bevestigd”, en de partij trok duidelijk lessen uit de Tibetaanse ervaring toen in het najaar van 2000 de lessen voor studenten uit Xinjiang (bij de Oeigoeren bekend als Oost-Turkestan) werden opgestart.

Hieronder staat de gedeeltelijke lijst van scholen en klassen voor studenten uit de TAR in Chinese steden:

Chongqing Tibet high School, established in 1985

Changzhou Tibet Middle School in Jiangsu Province, established in 1985

Shaoxing County Tibet Middle School in Zhejiang Province, established in 1985

Beijing Tibet High School, established in 1987

Chengdu Tibet High School, Sichuan Province, established in 1989.

Jinan Tibetan High School in Shandong Province, established in 1991

Shanghai Gongkang Tibet High School established in 1998

Wuhan Tibet High School, Hubei Province, established in 2006

Tibet Class at Shanghai Huimin High School established in 1985 (subsequently merged with the Shanghai Gongkang Tibet High School)

Tibet class of Hebei Normal University in Hebei Province

Tibet class in Foshan No. 1 High School in Guangdong Province

Tibet class in Liaoyang No. 1 High School in Liaoning Province

Tibet Class in Senior High school of Shandong University in Shandong Province

Tibet class in Chengdu Railway Engineering School in Sichuan Province

Tibet class in Shanxi University High School established in 1985

Tibet Class in Zhuhai Fourth Middle School in Guangdong Province

Eleventh Middle School of Shenyang City in Liaoning Province, established in 2002

Tibet Class in Liaoyang No. 1 Middle School in Liaoning Province

Tibet class in Zhangzhou No. 3 Middle School in Fujian Province, established in 2004

Guangdong Trade Vocational and Technical School

4th Inland Tibet Class of the High School Affiliated to Yunnan Normal University

Tibet Class in Liedong Middle School in Sanming in Fujian Province, established in 1995

Tibet Class of the Fourth High School of Zhengzhou City in Henan Province

Tibet Class of No. 1 Yueyang City High School in Hunan Province

Tibet Class of Jilin University, Jilin Province

Tibet Class, No. 35 High School, Hefei, Anhui Province

Inland Tibet Class of Jiangxi Metallurgical Industry School

Tibet Class of Hongshan High School in Wuhan City, Hubei Province

Tibet class in Northeast Forestry University, Heilongjiang Province

Tibet class in Jiangyi Middle School in Shunde, Guangdong Province, established in 2017

Tianjin Tibetan Secondary Vocational Class

Tibet class in People’s Public Security University of China in Beijing

Tibet class in Zhejiang Police College in Hangzhou in Zhejiang Province

Tibet class of the Chinese People ‘s Police University

Tibet class of the China Criminal Police College

Tibet class of the Railway Police College

Footnote:

[1] Xiangba Pingcuo, Xizang Zizhiqu Jiaoyu Zhi [Education annals of the TAR] (Beijing: China Tibetology Press, 2005), p. 354 referenced in Tibet’s Relocated Schooling, Popularization Reconsidered, Gerard A. Postiglione and Ben Jiao, Asian Survey, 2009, v. 49 n. 5, p. 895-914

 

 

 

Share this
27 March 2024

Tibetaanse dichter Gendun Lhundrub nog steeds vermist

De Tibetaanse schrijver en dichter Gendun Lhundrub werd drie jaar geleden, op 2 december 2020, gearresteerd in de provincie Qinghai. Sindsdien is ...

25 March 2024

International Campaign for Tibet geëerd met een zilveren plaquette

Lees meer