Spanningen en harde veiligheidsmaatregelen volgen op de eerste Tibetaanse zelfverbranding in 2017
- Beveiliging is opgevoerd in Kardze (Chinees: Ganzi), waar een 24-jarige Tibetaanse boer, Pema Gyaltsen, zichzelf op 18 maart in de buurt van een klooster in brand heeft gestoken.
- Een video met verontrustende beelden is boven tafel gekomen uit een ander gebied in Kardze, Serthar (Chinees: Seda), waarin Tibetaanse voetgangers in traditionele kleding door de politie lijken te worden aangevallen en brutaal worden geslagen. Een voice-over bij de videobeelden, verspreid door de Voice of America, weerspiegelt shock en verdriet onder de toeschouwers, waarbij één stem keer op keer zeg: Ze doen dit voor geen enkele reden.
- De spanningen in de Serthar gebied, dicht bij het religieuze instituut Larung Gar, ook in Kardze in de Tibetaanse Autonome Prefectuur Sichuan, het Tibetaanse gebied Kham, lopen hoog op. Afbeeldingen en video van meer vernielingen van het religieuze instituut circuleren de afgelopen dagen op sociale media.
Tibetaanse voetgangers in Sertar worden aangevallen en geslagen door Chinese politie
Familieleden zelfverbrander opgesloten en geslagen door Chinese politie
Pema Gyaltsen, de boer die zichzelf op 18 maart 2017 in brand stak, lijkt zijn zelfverbranding in de buurt van het Tsoga klooster in Nyarong (Chinees: Xinlong), in het Tibetaanse gebied Kham in Kardze Tibetaanse Autonome Prefectuur in Sichuan te hebben overleefd. Hij is onmiddellijk meegenomen naar Chengdu, aldus de Tibetaanse bronnen.
Verwoestingen beginnen opnieuw bij Larung Gar
De vernielingen en uitzettingen bij Larung Gar en Yachen maken sinds juli 2016 deel uit van een zich steeds verder ontwikkelende politieke strategie waarbij agressieve maatregelen ingezet worden om de groeiende invloed en het aantal monniken en nonnen in deze belangrijke monastieke centra voor boeddhistische studie en ethiek in bedwang te houden en te controleren. Een ICT-rapport beschrijft hoe tegelijk met de ondermijning van de boeddhistische religie en toegenomen ingrijpende veiligheidsmaatregelen, de Chinese autoriteiten deze enorme belangstelling in het Tibetaans boeddhisme gebruiken om binnenlandse toeristen aan te trekken, hetgeen de vrees voor verdere uitholling van deze monastieke gemeenschappen, doet toenemen. (ICT rapport,’Schaduw van Stof over de Zon).
Gespannen sfeer in Sertar
De sfeer in de dicht bij Larung Gar gelegen stad Serthar is gespannen sinds de sloopwerkzaamheden in Larung Gar zijn begonnen. Lokale mensen, die wilden protesteren tegen de vernietiging, werden door religieuze leraren van het instituut verzocht dit niet te doen, uit angst dat het de zaken nog erger zou maken. De precieze context van een op social media circulerende video en fotos van brute mishandeling van Tibetanen in Serthar stad is onduidelijk, maar het onderstreept de spanningen en gewelddadige reacties van veiligheidstroepen in het gebied. De video kan hier bekeken worden.
Maart, met daarin de verjaardag van de opstand van 1959 en het begin van de protesten, die in 2008 het hele plateau overspoelden, is een politiek geladen maand in Tibet. In deze periode is Tibet afgesloten voor buitenlanders en er zijn meldingen uit verschillende gebieden over intimiderende militaire oefeningen en drills.[2]
Voetnoten:
[1] https://www.savetibet.org/resources/fact-sheets/self-immolations-by-tibetans/
[2] Zie ook ICT-rapport, 3 maart 2017, https://www.savetibet.org/ict-inside -tibet-Tibetaanse-new-year-marked-by-security-agenda-mass-deployment-of-troepen-for-gebed-festival /