Schietpartij in Tawu op Dalai Lama's verjaardag: Update
Deze nieuwe afbeelding uit Tawu toont de lijnrecht tegenover Tibetanen staande gewapende politie. De Tibetanen proberen het gebied, waar ze de Dalai Lama’s verjaardag vierden, te verlaten. Hoewel de exacte moment waarop de foto is genomen niet bekend is, geven ze waarschijnlijk het moment vlak voor het openen van het vuur weer.
De Chinese autoriteiten hebben geprobeerd om nadat de politie het vuur opende op Tibetanen de communicatie in Tawu in het oosten van Tibet te blokkeren. De Tibetanen vierden op 6 juli vreedzaam de Dalai Lama’s 78 verjaardag en minstens tien mensen gewond raakten. Andere Tibetanen werden gemarteld in hechtenis. Sociale media netwerken en mobiele telefoon aansluitingen werden getroffen toen ambtenaren probeerden te voorkomen dat informatie uit het gebied de buitenwereld bereikte.
Twee Tibetanen werden in het hoofd geschoten en minstens acht anderen ernstig gewond nadat de politie het vuur opende op ongewapende Tibetanen. De Tibetanen hadden zich op 6 juli verzameld voor een picknick en om gebeden te reciteren op een heilige berg in Nyitso, Tawu, (Chinees: Dawu / Daofu), de Tibetaanse Autonome Prefectuur Kardze (Chinees: Ganzi) (in het Tibetaanse gebied Kham) in Sichuan. Minstens 16 Tibetanen werden gemarteld en geslagen nadat zij waren opgepakt door de gewapende politie, aldus Tibetaanse bronnen in ballingschap. Aangrijpende beelden doken op van de hoofdwonden van één van de Tibetanen, terwijl hij in het ziekenhuis werd behandeld. Hoewel Tibetaanse bronnen zeggen dat de twee met een schot in het hoofd nog in leven zijn, is er geen verdere informatie bekend over hun huidige toestand (ICT verslag, Tibetaanse monniken in het hoofd geschoten nadat politie op Dalai Lama’s verjaardag het vuur opent op biddende Tibetanen)
Tsering Jampa, Executive Director van International Campaign for Tibet Europe, stelde: De beslissing om op juli 6, 2013 een dergelijke mate dodelijk geweld te gebruiken bij een vreedzame bijeenkomst van Tibetanen in Tawu, die deelnamen aan een religieuze ceremonie, onthult de gevaarlijke cultuur van straffeloosheid, die in Tibet bestaat onder het Chinees bestuur. International Campaign for Tibet dringt er bij de regeringen op aan om deze kwestie tijdens de komende mensenrechtendialoog met de Chinese regering te verhogen en vraagt om een objectief onderzoek. De internationale gemeenschap, met name ook de Europese Unie, dient haar afschuw over deze daad uit te spreken.
Verdere details zijn afgeleid uit omstandigheden in de aanloop naar het incident. Volgens Lobsang Jinpa, een Tibetaan uit Tawu, die nu in ballingschap in India is, begonnen de gebeden voor een lange levensduur van de Dalai Lama bij Nyitso klooster vroeg in de ochtend van 6 juli. Maar door de berg, de Machen Pomra, te omsingelen, verhinderde de gewapende politie de lokale Tibetanen om een sangsol uit te voeren. Een sangsol is een Tibetaanse boeddhistisch ritueel waarbij wierook en jeneverbes gebrand wordt om belangrijke gebeurtenissen te markeren, Aldus het Tibetaanse Centrum voor Mensenrechten en Democratie in Dharamsala, India (TCHRD , Meer gewonden door geweerschoten dan eerder gerapporteerd in Tawu).
Klik op afbeelding om te bekijken
Geconfronteerd met de gewapende politie voegde de leken bevolking zich vervolgens bij monniken en nonnen in een ander grasland gebied in de buurt, en fotos van deze plek laten gezinnen , monniken en nonnen zien, zie zich verzameld hebben onder felgekleurde paraplu’s voor een traditionele picknick en een feestelijke gelegenheid. Tibetanen maakten offers en drapeerden khatags (witte zegen sjaals) over een afbeelding van de Dalai Lama.
Toen Tibetanen naar huis begonnen te keren na de voltooiing van de religieuze ceremonies voor de Dalai Lama, werden ze geconfronteerd met gewapende politie bij een brug die naar de weg voerde. Een foto uit Tibet toont het contingent van troepen opgesteld met ME-schilden op de brug tegenover Tibetaanse leken en monniken, die het grasland gebied verlaten.
Volgens diverse Tibetaanse bronnen sloeg een aantal van de politie mensen de autoruiten van monnik Jangchup Dorjee in. Jangchup Dorjee is de broer van de non Palden Choetso, die zichzelf in brand had gestoken en op 3 november 2011 overleed (ICT-rapport, Tibetaanse non steekt zichzelf iin Kardze in brand: aanhoudende weerstand ondanks Chinese repressie). Er begon een geschil tussen Tibetanen en de gewapende politie, en een prominente Tibetaanse Rinpoche en andere hooggeplaatste monniken probeerden de situatie vreedzaam op te lossen.
Volgens een Tibetaanse bron in ballingschap was het bijna opgelost, toen door het hoofd van de politie orders werden gegeven om geweld te gebruiken en het vuur te openen. Lobsang Jinpa, een Tibetaan uit Tawu die nu in ballingschap is, noemde Tsering Norbu, een leider van een contingent van de Gewapende Volkspolitie, als de persoon die de bevelen had gegeven.
Het Tibetaanse Centrum voor Mensenrechten en Democratie meldde: Khen Rinpoche [de abt] vertelde hem [Tsering Gonpo, Chinees: Cireng Gongbao] om zich bewust te zijn van zijn hoge officiële status als provinciale officier van de Gewapende Volkspolitie en de spanningen niet te laten escaleren, aangezien dit alleen zou leiden tot meer leed van lokale Tibetanen, zo deelde een lokale bron in Tawu TCHRD mee. Khen Rinpoche herinnerde de officieren van de Gewpande Volkspolitie aan de hoge spanningen in Tawu, die elk moment kunnen escaleren, als geen zorg zou worden gedragen om de spanningen te kalmeren.
Een Tibetaan in ballingschap, die met een van de bronnen sprak, zei: [Nadat zij het vuur openden] schreeuwden mensen en renden overal. Meer dan tien mensen raakten gewond door geweerschoten. Motoren en auto’s die toebehoorden aan de lokale bevolking, werden beschadigd en door de politie in beslag genomen. Monniken uit Nyitso klooster renden heen en weer om elke gewonde persoon naar het plaatselijke ziekenhuis te dragen.
Naar aanleiding van het incident werden rond de 20 Tibetanen vastgenomen. Later die dag verzamelde zich een menigte van honderden Tibetanen om te protesteren tegen het gebruik van geweld en op te roepen tot vrijlating van de Tibetanen uit detentie. Ze bleven tot laat in de avond in de straten. Het Tibetaanse Centrum voor Mensenrechten en Democratie meldde dat de demonstranten de autoriteiten op de hoogte stelden van hun besluit om hun kinderen van de door de Chinese overheid gerunde scholen te halen, om de landbouw te boycotten, en alle verkeer in de Tawu regio te blokkeren als hun eisen niet ingewilligd werden. TCHRD bronnen meldden ook andere protesten in acht verschillende locaties in Tawu. Deze protesten werden vooral opgevoerd door nonnen en leken Tibetanen. Lokale Tibetanen en nonnen uit het Geden Choeling nonnenklooster, het Ngagong nonnenklooster, en andere nonnenkloosters organiseerden ook protesten in hun eigen gebied.
De volgende ochtend werden meer dan 20 de avond tevoren aangehouden mensen vrijgelaten. Volgens verschillende bronnen ondergingen ze in hechtenis marteling. Een man van in de veertig had meerdere gebroken ribben, een vrouw in haar midden veertig had haar been gebroken, en een jonge man is na mishandeling tijdens de hechtenis zijn gehoor kwijtgeraakt.
Fotos van verwondingen, die blijkbaar veroorzaakt waren door schoten of het op korte afstand gebruiken van bepaalde type apparaten om rellen bedwingen, circuleerden onder Tibetaanse ballingen uit de regio. Twee beelden tonen een uit de linkerkant van de schedel gekerft gat van een van de Tibetaanse mannen, een monnik. Naar verluid heet hij Tashi Sonam uit het Nyitso klooster. Een ander beeld toont een man met een aantal wat kogelvormige wonden lijken te zijn, misschien van rubberen kogels in zijn rug. De politie gebruikte ook traangas. Dankzij de inspanningen van de Chinese autoriteiten om informatie te verhinderen dat informatie de buitenwereld bereikt, was het niet mogelijk om de details over het welzijn van de gewonden na te gaan. Ook was daardoor het niet mogelijk om precies aan te geven welk type apparaten werden gebruikt om de afgebeelde verwondingen te veroorzaken.
Volgens dezelfde Tibetaanse bronnen worden de medische kosten gedragen door het Nyitso klooster en de plaatselijke bevolking, hoewel ambtenaren in Tawu aanboden om voor de ziekenhuis behandeling te betalen. Lokale mensen hebben hun aanbod van compensatie geweigerd en eisen een oprechte verontschuldiging van de Chinese autoriteiten.
Tibetanen in het gebied staan bekend om hun sterk gevoel van Tibetaanse identiteit en sinds 2008 hebben veiligheidstroepen in Tawu hard opgetreden tegen vreedzame uitingen van ontevredenheid en bijeenkomsten van de Tibetanen voor culturele en religieuze doeleinden.
In 2011 werd in Tawu op dezelfde locatie als de schietpartij beveiligingspersoneel ingezet om vreedzame vieringen van de Dalai Lama’s verjaardag te verhinderen. Duizenden Tibetanen werden in de vroege uren van de Dalai Lama’s verjaardag tegengehouden om offers op een heilige berg te maken. Desondanks doken er dat jaar afbeelden op waarop rookpluimen van wierook te zien waren, verbrand als offer voor het welzijn van de Dalai Lama en die opsteeg uit huizen op een heuvel in de omgeving op de verjaardag van de verbannen geestelijk leider (ICT verslag, Krachtige beelden van vieringen verjaardag Dalai Lama in Tibet)
Een seniore religieuze figuur uit Tawu, die nu in ballingschap is, zei in een interview in 2011: [In 2011] was er een heel groot plan om de Dalai Lama’s verjaardag te vieren. Veel Tibetanen gingen naar de heilige berg bij Tawu en rookten wierook. Er werd gezegd dat ongeveer 30.000 of meer Tibetanen zich hadden verzamelden. De districtsregering hoorde over deze bijeenkomst en stelde zich op voor de mensen. Het Chinese leger blokkeerde de weg over de brug bij de rivier en eiste dat de Tibetanen zouden stoppen. De Chinese districtsgouverneur kwam naar voren met een pistool en vertelde het leger, Vandaag, als Tibetanen op enige wijze protesteren, dood ze onmiddellijk. Ik geef je honderd procent toestemming. Na de Dalai Lama’s verjaardag sloot de Chinese regering de watertoevoer naar de kloosters af. Zes keer gingen de monniken om de leidingen te maken die de watertoevoer naar het dorp regelt, en iedere keer sneden de Chinezen de pijpleiding door. (blogpost door Gabriel Feinstein Jr – in samenwerking met anonieme Tibetanen).. De stem van Tawu.
Opmerking : Eerder meldde ICT de naam als Tsering Gonpo. Maar volgens nieuwe informatie is dit onjuist is en de werkelijke naam Tsering Norbu.