15 June 2017

Schoolkinderen verhinderd om te bidden tijdens de heilige maand

Nieuwe maatregel verbiedt Tibetaanse kinderen om te bidden tijdens de heilige maand

Shokjang in prison Aankondiging voor leraren en ouders in Lhasa dat zij de vertantwoordelijkheid hebben om te zorgen dat hun kinderen “niet betrokken zijn bij welke vorm van bijgeloof of religieuze activiteiten ook”.

In een nieuw uitgevaardigde regel in mei werden leerkrachten en ouders op een school in Lhasa bevolen om te verhinderen dat kinderen deelnemen aan religieuze activiteiten tijdens de belangrijkste boeddhistische kalendermaand Saga Dawa. Een document verspreid door een basisschool in Lhasa op 27 mei 2017 verklaart dat ouders de verantwoordelijkheid hebben om te zorgen dat hun kinderen “niet betrokken zijn bij welke vorm van bijgeloof of religieuze activiteiten ook” tijdens hun zomervakantie en dat de ouders zich ook niet zich mogen inlaten met een dergelijke praktijk.

De gewijde tijd van Saga Dawa, de verjaardag van de Boeddha’s geboorte, verlichting en overlijden, wordt gezien als een goede tijd voor de boeddhistische praktijk door middel van het offeren van gebeden, het geven van aalmoezen aan bedelaars, het zich onthouden van het eten van vlees en het nastreven om te handelen met mededogen en vriendelijkheid.[1] De door de instructies Je-Bumgang (Chinees: Ji Peng Gang) Basisschool in Lhasa vaardigde duidelijke instructies uit, dat kinderen niet mogen deelnemen aan dergelijke acties, een bewijs dat de Chinese autoriteiten zich richten op een jongere generatie, als onderdeel van een systematische ideologische campagne om “de negatieve impact van de religie te verdunnen”, aldus in een recent bericht in de staatsmedia.

Een politieke campagne in de Tibetaanse Autonome Regio (TAR), die bekend staat als de ‘vier liefdes’ stelde deze doelstelling uitdrukkelijk en koppelde deze aan het bevorderen van loyaliteit ten opzichte van Xi Jinping en het leiderschap van de CCP als onderdeel van een strategisch plan voor strengere controle in het jaar van het 19e partijcongres.[2] De nadruk op het verhinderen van kinderen religieuze toewijding tot uitdrukking te brengen, is onderdeel van een nieuwe, hardere fase in de meer algemene inspanningen van de CCP om Tibet te controleren door het vervangen van loyaliteit aan de Dalai Lama met trouw aan het CCP beleid, hetgeen de vrees voor het uithollen van Tibetaanse nationale en religieuze identiteit versterkt.

Ideologische campagnes leggen steeds meer de nadruk op hogere niveaus van het onderwijssysteem in Tibet. Begin mei hield het Sichuan Partij Comité een politieke werkconferentie in Chengdu voor universiteiten en hogescholen om “de belangrijkste instructies van Xi Jinping op ideologische en politieke terrein over te brengen en uit te voeren”.[3]

De vergadering werd toegesproken door de partijsecretaris van Sichuan, Wang Dongming, evenals zijn plaatsvervanger, Deng Xiaogang, die dit jaar naar die post werd gepromoveerd van een eerdere prominente functie als adjunct-partijsecretaris van de TAR. Deze laatste wordt ook met name in verband met de harde veiligheid optreden in Lhasa en daarbuiten.[4] De vergadering gaf aan dat handhaving van trouw aan de CCP en de centrale leiding prioriteit wordt in alle instellingen voor hoger onderwijs in aanvulling op de politieke campagnes in kloosters, de algemene samenleving en scholen. Wang Dongming, die de in ongenade gevallen voormalige chief security Zhou Yongkang als partijsecretaris van Sichuan in 2012 opvolgde, heeft aangekondigd dat er meer aandacht zou worden besteed aan het versterken van de “institutionalisering en opbouw” van grass roots Partij aanwezigheid in universiteiten en hogescholen.

Het belang van het beïnvloeden van een jonge generatie
TAR Partijsecretaris Wu Yingjie benadrukte het belang van het beïnvloeden van de jonge generatie in een partij-ideologie toespraak in Lhasa op 10 mei, waarin hij sprak over het versterken van het ideologische en politieke onderwijs als de sleutel om dit te bereiken. Wu sprak ook over het belang van het motiveren van religieuze figuren om “Tibetaans boeddhisme actief te begeleiden om zich aan te passen aan de socialistische maatschappij”, hetgeen verwijst naar de onderwerping van de authentieke religieuze praktijk aan het beleid van de CCP, dat atheïsme stimuleert.[5]

Tijdens een bijeenkomst ter ere van “helden” van het veiligheidssysteem, maakte Wu Yingjie duidelijk, dat de politieke strijd in Tibet op een virtuele voet van oorlog staat door te zeggen dat “diepgaande strijd” nodig was om “resoluut” te vechten tegen de “destructieve sabotage van de Dalai-kliek”.[6] Wu Yingjie, die bijna zijn hele carrière in Tibet heeft doorgebracht, trad in september vorig jaar (2016) aan als top Partij baas, en gebruikte zijn eerste verklaring om het belang van de politieke ‘strijd’ tegen de Dalai Lama te onderstrepen.

In een andere verschuiving in leidinggevende functies werd een hoge ambtenaar, Fang Lingmin, na slechts een paar maanden verwijderd uit twee posten in de TAR. De Chinese staatsmedia maakten bekend dat Zhang Yongze benoemd is tot vice-voorzitter van de TAR overheid, en Zhu Qiang tot secretaris-generaal. Beiden volgen Fang Lingmin op, die beide functies vervulde.[7]

Zhang Yongze werkt sinds de late jaren ’90 in de TAR en is gespecialiseerd in hydraulica en de rivier dynamiek, die in verband kunnen staan met China’s huidige ambitieuze plannen voor het afdammen van de rivieren in Tibet, een hoge strategische prioriteit voor de CCP.[8] Net als het Tibetaanse hoofd van de TAR overheid, Qi Zhala (Che Dalha), komt Zhang Yongze uit de provincie Yunnan.

De redenen voor het ontslag Fang Lingmin zijn niet bekend. Er is een intensieve aandacht van de autoriteiten op het waarborgen van politieke loyaliteit aan de CCP en de uitroeiing van elke trouw aan de Dalai Lama, dat niveau onlangs naar een nieuw niveau werd getilt met de aankondiging van het gebruik van de leugendetector tests voor Partijkaderleden.[9] De Chinese autoriteiten hebben onlangs toegegeven dat sommige van haar ambtenaren geld doneren aan de Dalai Lama en stelden dat dit de “strenge strijd van de partij tegen separatisme ondermijnt.” (Global Times, 1 mei 2017), maar dit beïnvloed waarschijnlijk meer de carrières van lokale Tibetaanse ambtenaren dan etnisch Chinese.

Voetnoten:
[1] Dit komt omdat de resultaten van een in deze tijd uitgevoerde actie, goed of slecht, veel groter worden beschouwd dan op andere momenten van het jaar.
[2] ICT-rapport, 20 april 2017, De vier liefdes en de vijand binnenin: nieuwe ideologische campagne in Tibet weerspiegelt geïntensiveerde agenda voor controle in het 19de partijcongres
[3] Chinese staatsmedia in het Chinees, 4 mei 2017, uittreksels vertaald door ICT: http://www.aba-news.com.cn/Article/abyw/2017/05/04/55184.html
[4] in Lhasa herhaalde consequent Deng Xiaogang een harde aanpak, het handhaven van de huidige situatie in Tibet “sociale stabiliteit” was “ingewikkeld en grimmig”.
[5] Chinese staatsmedia bericht in het Chinees, 11 mei 2017, uittreksels vertaald door ICT: http://epaper.chinatibetnews.com/xzrb/html/2017-05/11/content_767196.htm
[6] Meeting op 27 mei weergegeven in de Chinese staatsmedia op 28 mei in het Chinees, http://epaper.chinatibetnews.com/xzrb/html/2017-05/28/content_770324.htm
[7] China Tibet Online in het Engels, 23 mei 2017. Fang Lingmin hield de positie van vice-voorzitter van de TAR regering sinds mei 2015, en werd in februari van dit jaar benoemd tot secretaris-generaal. Zie zijn CV op: http://www.top-news.top/news-12921492.html
[8] Zie ICT-rapport, ‘Blue Gold: Tibet water en wereldwijde klimaatverandering’, Tibet’s water en mondiale klimaatverandering
[9] Zie ICT-rapport, Gebruik van “leugendetector” voor testen Communistische Partij leden aanwijzing voor escalatie van controle en toezicht in Tibet

Share this

Het laatste nieuws

15 May 2019

Voor de Nederlandse regering bestaat Tibet niet meer. China Notitie rept met geen woord over Tibet.

Lees meer
4 May 2019

Tibet Actie Team in actie voor Tashi Wangchuk op Bevrijdingsfestival

Lees meer