Home  >  Over Int. Campaign for Tibet  >  Jaarverslagen  >  2010 Jaarverslag

2010 Jaarverslag

In 2010 voerde NSICT ondermeer campagne voor de vrijlating van politieke gevangenen, de bestrijding van discriminatie en van marteling, en tegen de vervolging van Tibetaanse schrijvers en kunstenaars. Dankzij acties, onder andere door NSICT, werd de Tibetaanse schrijver Shogdung vervroegd vrijgelaten.

Ook onze lobbyactiviteiten bij de EU waren in 2010 succesvol. Zo nam het Europees Parlement onder andere een aantal resoluties aan waarin de situatie in Tibet en de Tibetaanse vluchtelingensituatie in Nepal veroordeeld werden.

In het voorjaar van 2010 vond er een verwoestende aardbeving plaats bij de stad Yushu in Oost-Tibet. Bijna 2.700 mensen werden gedood en velen raakten gewond en dakloos. Het was hartverwarmend dat onze donateurs onmiddellijk ruimhartig op onze inzamelingsactie na deze natuurramp reageerden.

Voor de Dalai Lama was het jaar 2010 een mijlpunt, hij werd 75 jaar. Onverminderd draagt hij zijn boodschap uit van innerlijke individuele ontwikkeling en is hij een bron van inspiratie en houvast, niet alleen voor zijn eigen volk maar voor velen wereldwijd.

In september vierden de Tibetanen 50 jaar democratie in ballingschap. NSICT organiseerde een reis voor parlementariërs van het International Network of Parliamentarians for Tibet (INPaT) om de viering in India mee te maken. Het was voor de meer dan 20.000 aanwezige Tibetanen, waaronder de Dalai Lama, inspirerend om de internationale steun van zoveel Westerse parlementariërs te ervaren.

Een uitgebreid verslag van onze activiteiten in 2010 en het financiële overzicht van 2010 kunt u :

hier downloaden

hier online lezen

DONEER AAN ICT!

De Dalai Lama in Nederland Mei 2014 Lees hier meer
Foto’s en Video’s Bekijk hier de foto’s van het bezoek. Bekijk hier de lezing in Ahoy op 11 mei.